top of page

בעקבות פרשת התקיפה בוילה בנוף כנרת צפת

בעקבות פרשת "התוקפים מהווילה בנוף כנרת בצפת" אשר פורסמה בכלי התקשורת בה דובר על אורחים שהגיעו להתארח בווילה וכשנגמרו המים החמים החלו אלו בתקיפה נמרצת את בעל הווילה אותו אנו מייצגים. על כן החלטנו באופן חד פעמי לשנות את קונספט הטור השבועי ובמקום שאלה ותשובה ניתן קצת מידע מהו "חוק זכויות לנפגעי עבירה" מה פירוש החוק? מה הן זכויותיו של נפגע עבירה? והאם זכאי לפיצוי?


תחילה נגדיר מי הוא נפגע עבירה? על פי חוק זכויות עבירה התשס"א 2001 ("החוק") נפגע עבירה הוא מי שנפגע במישרין בעבירה וכן בן משפחה של מי שהעבירה גרמה למותו למעט החשוד, הנאשם או הנידון. תכליתו של החוק הוא לקבוע את זכויותיו של נפגע העבירה ולהגן על כבודו כאדם בלי לפגוע בזכויותיהם על פי דין של חשודים נאשמים ונידונים.

החוק מעניק לנפגע עבירה שתי זכויות עיקריות הזכות להגנה והזכות לקבל מידע. זכות נוספת וחשובה שאותה נפרט הינה זכות הנפגע בעבירה לתבוע פיצוי כספי מהפוגע בגין הנזק שנגרם לו.

את הפיצוי ניתן לתבוע בשני מסלולים אלו הם: א. תביעה אזרחית רגילה ב. בתביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים.

בתביעה אזרחית רגילה במסלול זה נפגע העבירה יכול להגיש והיא אינה מותנית בהליך הפלילי שמתנהל וזו מוגשת ככל תביעת נזיקין רגילה לבית המפט השלום ו המחוזי (תלוי בגובה הנזק הנתבע) ועל פי ראשי הנזק לדוגמא : כאב וסבל, הוצאות רפואיות הפסדי שכר ופגיעה בכושר עבודה ועוד.

בתביעה נגררת להרשעה בפלילים - בתום הרשעת הפוגע ובהתאם לתביעת הנפגע, בית משפט יידון בשאלת גובה הנזק שהפוגע תובע בעדו ובעצם אין צורך בהוכחת ביצוע המעשה העבירה והאחריות הפוגע לביצועה אלא רק בשאלת הנזק וגובהו.

ייצוג נפגע העבירה על ידי עורך דין הוא חשוב ביותר. שכן עבור רוב האנשים מדובר בהתמודדות יוצאת דופן וקשה כאין כמותה במישור הנפשי. בנוסף רשויות אכיפת החוק (משטרה, פרקליטות)עוסקים בצורה יבשה בחומר הראיות המונח לפניהם ופועלים על מנת להרשיע את הנאשם ולמעשה עלולים לזנוח את האינטרסים של הקורבן אשר מבחינתם הוא אינו צד בהליך ועל כן חשוב מאוד שיהיה עורך דין בתמונה וילווה את עבודת המשטרה ומערכת התביעה וישמור על אינטרס נפגע העבירה אל מול הממסד.



bottom of page